Életmód és irodalom

Nem zavar a tél, mert tudom, hogy jön a nyár. Nem zavar a tömeg, mert tudom, hogy kiléphetek belőle. Nem zavar Magyarország, jó, hogy Európában van és ezen kívül még ott a világ is. Csak az zavar, ha azt hiszed, hogy azt gondolom, amit te.

Utolsó kommentek

Kategóriák

Friss topikok

Archívum

youth-digital-kids-code-online.jpgPár évtized elég volt ahhoz, hogy a digitális média betörjön az életünkbe.  A gyerekek egy átlagos hétvégén napi 6-8 órát képesek a digitális média egyik, másik, vagy egyszerre több menüjét  fogyasztani. Nem kétséges, hogy hamarosan több időt töltenek az iPaddal, iPoddal, nettel, telefonokkal, laptopokkal, esetleg iWatch-csal, csodaszemüvegekkel, guglizással, stb…, mint a szüleikkel,  vagy az iskolában a tanáraikkal és a társaikkal.  A szülők meg rettenetesen félnek, értetlenül szemlélik, ahogyan gyermekük  a digitális mágnesmezőbe ragad és mindenáron szeretnék kihúzni onnan, aminek sértődés, veszekedés, egy nagy általános értetlenkedés a vége. De miért is?

A digitális média tér- és időhódítása drasztikus és visszafordíthatatlan. Ha Don Quijote vagy, akkor ragadd meg a kardodat, ülj lóhátra és harcolj ellene, de majdnem biztos lehetsz a totális vereségben.  A digitális média van, és egy ideig még biztosan lesz, az információkról real time értesülünk, a magánéletünk, a munkánk üteme a kütyük segítségével megváltozott és megváltozott a szülők szerepe is. Tehát, ha most már együtt élünk a trendekkel, jobb, ha a magunk képére formáljuk.  De hogyan?

Nem kérdés, hogy az USA a digitális média és technológia fellegvára, s mint ilyen, a legtöbb negatív és pozitív tapasztalat is náluk gyűlik össze.  A felkészülésben is jóval előrébb járnak, mint mi, nem haszontalan tehát átlesnünk a tengeren túlra, s ez most pontosan egy másodpercnyi  kattintás: IDE.

Az amerikai nonprofit alapítvány (Common Sense Media) praktikus tanácsokat és információkat nyújt kicsiknek és nagyoknak a technológia és a média használatáról. A végső cél csak az lehet, hogy az ember ne sodródjon  a cunami erejű és gyorsaságú  technológiával és médiával, hanem független gondolkodóként szűrje az információkat, válogasson, tanuljon, érzékeljen, vagyis uralja a digitális kort.

Hitvallásukat tíz pontban fogalmazták meg:

  1. Hiszünk a józan észben és nem hiszünk a cenzúrában.
  2. Hisszük, hogy gyermekeink életében a média olyan új nevelőeszköz lehet, amely eredményesen hat a szellemi, fizikai és szociális fejlődésükre.
  3. Hisszük, hogy a tanítás révén a gyerekeink hozzáértő, tisztelettudó, felelősségteljes médiafogyasztókká, kreatív alkotókká válnak. Mivel a szemüket nem tudjuk bekötni, hát megtanítjuk őket látni.
  4. Hisszük, hogy a szülők beleszólhatnak és befolyásolhatják gyermekeik médiafogyasztási szokásait. Minden család különböző, de mindegyiknek fontos az információ.
  5. Hisszük, hogy a szabad és nyitott médiabefogadás ára egy kis házifeladatot jelent a családok számára. A szülőknek ismerniük kell, hogy gyerekek milyen tartalmat fogyasztanak és a nevelésbe be kell építeniük a média etikus és felelősségteljes használatát. 
  6. Hisszük, hogy a megfelelő információkra épülő döntéshozatalt segíti a média.
  7. Hisszük, hogy létezik jól működő médiahasználat a megfelelő idő, hely és szokások kialakításával, amelyben szakemberek segítenek.
  8. Hiszünk a korosztály-függő médiában és abban, hogy a média iparnak szabályoznia kell a minden korosztályhoz eljutó tartalmat és a marketinget.
  9. Hisszük, hogy a tartalom korosztály szerinti besorolásának egységes elveket kell követnie minden egyes felületen.
  10. Hiszünk a média sokszínűségében.

A tíz pontban megfogalmazott misszió mellé hadd tegyek egy tizenegyediket. Hiszem, hogy a hazai gyermekek nyitottsága, kreativitása, médiafogyasztása nem különbözik más országok gyermekeinek szokásaitól. Ha pedig ez így van, akkor tanítsuk meg őket az iskolákban és otthon, hogyan legyenek a megfelelő információk birtokában magabiztos, kreatív digitális gyermekek. A jelenlegi oktatási programban nyomokban sincs ilyen irányú törekvés, holott lenne tippem, melyik órát szentelném erre a célra legalább heti egy órában.

Címkék: nevelés digitális média Common Sense Media

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://annaeva.blog.hu/api/trackback/id/tr545233654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása